Palin Granit Oy on ympäri Suomea toimiva kivilouhinta-alan yritys. Perheyritys Palin Granit sai alkunsa Loimaalla 1920-luvun alussa. Yhdistymällä norjalaisen Lundhs AS:n kanssa vuonna 2014 yrityksistä tuli yhdessä Pohjois-Euroopan suurin tarvekiven louhija.

Kivenlouhinnassa ei itsessään ole monimutkaisia IT-tarpeita, mutta yhteyksien ja järjestelmien toimivuus on hyvin tärkeää.

Yhteydenpidossa kansainvälisiin asiakkaisiin sähköpostit, tietyt järjestelmät ja verkkoasemat ovat avainasemassa. Kivien tiedot pitää saada nopeasti louhimolla taulukkoon, mistä ne pitää saada imettyä etäyhteydellä norjalaisen kumppanimme kautta käyttämäämme varasto- ja laskutusjärjestelmään. Kommunikaation pitää pelata koko ajan joka suuntaan, niin rekkafirmoihin, laivayhtiöihin kuin asiakkaisiin, toteaa Palin Granit Oy:n talouspäällikkö Lauri Kivinen.

ITpointin ja Palin Granitin yhteistyö alkoi vuonna 2014. Yritysten intressit kohtasivat ja yksityiskohdat saatiin sovittua kivuttomasti.

Kun 2014 valitsimme kumppania, kaltaisemme pieni tai keskisuuri yritys ei tuntunut olevan kiinnostava asiakas monellekaan. ITpoint tulikin sopivasti kuvioihin ja meidän oli kivutonta aloittaa yhteistyö , Kivinen taustoittaa.

Kellon ympäri yrityksen luomistuskaa auttamassa

Palin Granitissa ollaan oltu tyytyväisiä ITpointin toimintaan. He ovat viime aikoina ottaneet mobiililaitteiden hankinnan omaan haltuun, jossa ITpoint on omalta osaltaan avustanut. Kivinen nostaa ymmärryksen ja molemminpuolisen rehellisyyden esiin.

Myös esimerkiksi palvelinpuolella ITpoint on ollut rehellinen kumppani myös silloin, kun meidän tahtotilamme on ollut vähentää heidän palvelujaan esim. palvelintilan osalta. Joustavuus on asiakaspalvelun kannalta erityisen tärkeätä. Etenkin viikonloppuisin sekä iltaisin palvelua on ollut saatavilla ja se on kohtuuhintaista.

ITpoint ei paini resursseiltaan suurten it-firmojen kanssa samassa sarjassa. Tällöin muut ominaisuudet kuten sinnikkyys ja omistautuneisuus muodostuvat arvokkaiksi. Palin Granitin talouspäällikkö Lauri Kivinen muistaa esimerkin, jossa ITpoint teki muutamassa päivässä isoja asioita lyhyessä ajassa.

2016 heinäkuussa vanha Exchange-palvelimemme sanoi ”sopimuksen irti” ja korruptoitui peruuttamattomasti, niin että edes Microsoftin asiantuntijat eivät kyenneet palauttamaan sitä. Onneksi kyseessä oli vuoden hiljaisin kuukausi liiketoiminnassa ja korjausyrityksistä vaihdettiin yhteistuumin lennossa tehtävään Office 365 –käyttöönottoon. Meille asiakkaana tämä koko ongelma näkyi tietysti isona hankaluutena, mutta mielestäni ITpointin joustava toiminta (melko lailla ”kellon ympäri” muutama päivä) mahdollisti kuitenkin yllättävän nopeasti normaalirutiiniin palaamisen. Vanhat sähköpostit saatiin palautettua lopulta kaikille ja täysin ”kadoksiin” jäi ehkä yhden päivän postit, josta ei ole todettu tapahtuneen esimerkiksi mitään menetettyjä kauppoja.

Palin Granit Oy - Rocks Around the World