Merkittävää ajallista joustavuutta kohtuuhinnalla
Palin Granit Oy on ympäri Suomea toimiva kivilouhinta-alan yritys. Perheyritys Palin Granit sai alkunsa Loimaalla 1920-luvun alussa. Yhdistymällä norjalaisen Lundhs AS:n kanssa vuonna 2014 yrityksistä tuli yhdessä Pohjois-Euroopan suurin tarvekiven louhija. Kivenlouhinnassa ei itsessään ole monimutkaisia IT-tarpeita, mutta yhteyksien ja järjestelmien toimivuus on hyvin tärkeää, kuten Palin Granit Oy:n talouspäällikkö Lauri Kivinen toteaa:
Yhteydenpidossa kansainvälisiin asiakkaisiin sähköpostit, tietyt järjestelmät ja verkkoasemat ovat avainasemassa. Kivien tiedot pitää saada nopeasti louhimolla taulukkoon, mistä ne pitää saada imettyä etäyhteydellä norjalaisen kumppanimme kautta käyttämäämme varasto- ja laskutusjärjestelmään. Kommunikaation pitää pelata koko ajan joka suuntaan, niin rekkafirmoihin, laivayhtiöihin kuin asiakkaisiin.
ITpointin ja Palin Granitin yhteistyö alkoi vuonna 2014. Yritysten intressit kohtasivat ja yksityiskohdat saatiin sovittua kivuttomasti:
Kun 2014 valitsimme kumppania, kaltaisemme pieni tai keskisuuri yritys ei tuntunut olevan kiinnostava asiakas monellekaan. ITpoint tulikin sopivasti kuvioihin, ja meidän oli kivutonta aloittaa yhteistyö.
Kellon ympäri yrityksen luomistuskaa auttamassa
Palin Granitissa ollaan oltu tyytyväisiä ITpointin toimintaan. Yritys on hiljattain ottanut mobiililaitteiden hankinnan omaan haltuun, missä ITpoint on omalta osaltaan avustanut. Myös parhaita palvelinratkaisuja ollaan mietitty yhteistuumin. Kivinen korostaa ymmärryksen ja molemminpuolisen rehellisyyden merkitystä:
Myös esimerkiksi palvelinpuolella ITpoint on ollut rehellinen kumppani silloinkin, kun meidän tahtotilamme on ollut vähentää heidän palveluitaan vaikkapa palvelintilan osalta. Joustavuus on asiakaspalvelun kannalta erityisen tärkeää. Etenkin viikonloppuisin sekä iltaisin palvelua on ollut saatavilla ja se on kohtuuhintaista.
ITpoint ei paini resursseiltaan suurten IT-yritysten kanssa samassa sarjassa. Tällöin muut ominaisuudet, kuten sinnikkyys ja omistautuneisuus, muodostuvat arvokkaiksi. Kivinen muistaa esimerkin, jossa ITpoint teki muutamassa päivässä isoja asioita lyhyessä ajassa:
2016 heinäkuussa yrityksen vanha Exchange-palvelin sanoi ”sopimuksen irti” ja korruptoitui peruuttamattomasti niin, että edes Microsoftin asiantuntijat eivät kyenneet palauttamaan sitä. Onneksi kyseessä oli vuoden hiljaisin kuukausi liiketoiminnassa, ja korjausyrityksistä vaihdettiin yhteistuumin lennossa tehtävään Office 365 -käyttöönottoon. Meille asiakkaana tämä koko ongelma näkyi tietysti isona hankaluutena, mutta mielestäni ITpointin joustava toiminta – melko lailla ”kellon ympäri” muutama päivä – mahdollisti kuitenkin yllättävän nopeasti normaalirutiiniin palaamisen. Vanhat sähköpostit saatiin palautettua lopulta kaikille ja täysin ”kadoksiin” jäi ehkä yhden päivän postit, mistä ei ole todettu tapahtuneen esimerkiksi mitään menetettyjä kauppoja.